10 creators who juggle between fashion and decoration - Marie Claire

10 creators who juggle between fashion and decoration - Marie Claire

Par Anne Desnos-BréValérie CharierAdeline SuardBérengère Perrocheau
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Et si la mode et la déco n'étaient que deux interprétations d'un même art de vivre ? C'est en tout cas la conviction de ces dix créatrices inspirantes et inspirées.

Certaines sont passées de la mode à la déco, d'autres ont fait le chemin inverse, toutes s'épanouissent désormais dans un univers sans frontières, où couleurs, formes et matières habillent aussi bien une silhouette qu'un intérieur.Certes, elles ne sont pas les seules à s'être lancées dans cette aventure stylistique : Giorgio Armani, Kenzo Takada, Ann Demeulemeester, Vanessa Bruno, Serge Bensimon, Maurizio Galante, Alexis Mabille, et d'autres encore s'y exercent avec succès.Nous avons choisi de mettre à l'honneur ces dix talents car elles incarnent chacune à leur manière et avec leur style propre un état d'esprit bien dans l'air du temps et qui nous ressemble. Nous vous invitons donc à les rencontrer chez elles, dans leurs studios de création, leurs bureaux, leurs showrooms et leurs concept-stores. En mode déco !10 créatrices qui jonglent entre mode et déco - Marie Claire 10 créatrices qui jonglent entre mode et déco - Marie Claire

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1/10

Sarah Poniatowski, the accomplished

Yannick Labrousse

This is one of the few to have followed the path in the wrong way.If fashion designers broaden their horizon by eyeing the art of living, it is her decorative DNA that Sarah Poniatowski left to imagine her Maison Lavoine ready-to-wear line: “It's neither thesame job or the same circuits or suppliers, but it made me want.»In her new boutique, rue des Archives in Paris (3rd), she declines her whole universe, colors imagined for resource with cushions recognizable among a thousand via mirrors, armchairs, carpets.And few customers starting out without a t-shirt, pants or a pair of k.Jacques co-created with the Tropézien shoe farmman.“It was a real surprise to see people who quickly adhere to this new proposal!»Looked in “herself» of the impeccably cut costume to her sneakers, she sees in the rigor and the dialogue between fashion and decor the success of this diversification.“I apply the same requirement to the two universes!My idea for fashion was to design pieces that do not get rid of: jeans that makes beautiful buttocks, a jacket that goes with everything.Colorful, simple and well cut, for all ages.My daughter posed for the photos, but my mother could just as well have done it! »And she wants to go beyond her own tastes.“I am the type boy during the day and sexier-girly in the evening, but not too much dress in frills.To get out of my comfort zone, I trust my team's taste, not only mine! »The next step ?“We think about a leather goods and beauty offer.Take our time to offer something that really looks like us.»

2/10

J.J.Martin, the ardent

Giorgio Baroni

We do not know, from his smile or the fabric tense on the walls, which the most illuminates his Milanese showroom ... the universe ofJ.J. Martin se confond tellement avec sa personnalité qu'on serait tenté de répondre “les deux !» Espiègle, la styliste américaine s'amuse d'avoir décliné ce textile qui attire l'œil en vase, en nappe, en coussin et même en… pyjama !“J'aime jouer avec les imprimés et les mettre en scène dans des contextes différents», explique cette Américaine au parcours atypique : d'abord journaliste à New York – elle a notamment écrit pour “Wallpaper», “The Wall StreetJournal» et le “Harper's Bazaar» – avant de s'installer à Milan, où elle a rencontré son époux et fondé la DoubleJ en 2015.In addition to her bohemian style and her gift to associate the colors, the success story of her brand comes from her collection of fabrics with vintage prints with which the clothes sold on his site are made. Dans la foulée,J.J.Creates its ready-to-wear line in association with the MANTERO silk manufacturer in Como, drawing from the archives of the house and bringing old patterns up to date.The line for the house naturally follows, with cushions, table art, candles and bed linen.“Everything is in continuity and the reflection of my mode.» Un art de vivre “drôle et optimiste» qui rend le quotidien aussi joyeux queJ.J.¦

3/10

Elsa Poux, the inspired

Sophie Boussahba

This year, my poetry is celebrating its 10th anniversary!A decade already that her designer Elsa Poux enchants us with her graphic prints and her singular chromatic palette.Between fashion and decoration, Elsa did not have to choose, the two inspire it and flourish it, quite naturally.J'ai grandi dans une famille de tricoteuses, entourée de pelotes Anny Blatt dont je récupérais les fils pour broder des tenues de soirée à mes poupées mannequins.» La fibre créatrice, Elsa Poux l'a donc depuis toujours, mais c'est à l'issue de son cursus en design textile aux Arts déco, à l'occasion d'un voyage d'études en Inde, que la fascination pour la broderie s'empare d'elle.So as not to let go.Today, her creation house my poetry blows its ten candles and sails without border between fashion and decoration, with Ariane thread the patterns and colors it interprets according to a score at any other.“The powdery roses are my gray.J'aime les contrastes, les inspirations ethniques et les savoir-faire.» Elle aime aussiinviter d'autres créatifs dans son monde de couleurs.Stoles and carpets, cushions, shopping bags, pockets, then the essentials of the beach that led it to ready-to-wear, beautiful basics to discover next winter. Et pour ouvrir un nouveau chapitre déco, des objets en céramique en collaboration avecJan Vier, disponible depuis février, et une collection de mobilier d'extérieur en rotin avec le designer Bruno Moretti.A decidedly very happy birthday!

4/10

Morgane Sézalory, the warm

Yannick Labrousse

10 créatrices qui jonglent entre mode et déco - Marie Claire

Le nom de sa première boutique “physique», L'Appartement, était un indice en soi.Even if Morgane Sézalory built the success of Sézane, the first French fashion brand born online in the clothing sector, the evidence of treating the decor was present from the start.“Today, we have a dozen atypical places, between Paris, Aix, London, New York, and soon Lille and San Francisco.These are places where decoration brings people, heat, shining eyes, but above all the feeling that you can live a nice moment without necessarily having to buy.It is also a way to support our collections, over the themes.» Au Libre Service, une ancienne pharmacie baignée de lumière où elle nous accueille, le thème “Poesia Italiana» se décline effectivement en robes, gilets, chaussures et autres jeans écoresponsables, mais également en bougies, savons, vaisselle de la marque Popolo et même en mini-panettone qui, pour Morgane, “donnent du sens à l'histoire de la collection, tout en restant des achats cadeaux». Si, côté mode, elle aime imaginer des pièces à transmettre à ses deux filles, avec une histoire, “comme un bon livre ou un récit de voyage qu'on partage», c'est la même chose pour ses boutiques, où elle privilégie du mobilier qu'elle chine dans les brocantes, les vide-greniers et en ligne.“The materials, the colors, the technique are all bridges between fashion and decoration, and my sources of inspiration are the same in the two areas: a film, a velvet color, a vintage car leather, and Iam transported.» Et nous avec.

Vidéo du jour :
5/10

Jeanne Damas, the instinctive

Sophie Boussahba

When I started posting photos on my blog, it was above all a game with my friends.J'étais loin de m'imaginer que j'aurais autant de vues !» Son style naturel, chic et sans effort, lui vaut très vite une réputation de jeune Parisienne à suivre.Brands request it for collaborations, capsule collections.“Everything was then chained very quickly.» En avril 2016, elle lance sa propre ligne de vêtements et accessoires, Rouje, en binôme avecJérôme Basselier (cofondateur de Swildens), un ami de la famille. “Grâce à lui, j'ai rencontré Marie-France Cohen (à la tête du studio Démodé, NDLR), pour qui j'ai eu un coup de foudre amical !» C'est à elle qu'elle confie sa première boutique, quartier Montorgueil.“I wanted to recreate an apartment with a simple and warm decor.Je rêvais même d'y installer des chats…» Canapés, fauteuils, tables basses, livres, tapis : ce doit être un lieu de vie, où l'on a envie de se poser. C'est dans cette même idée queJeanne fait installer un piano dans le restaurant qu'elle a ouvert juste à côté fin 2019. Une ambiance “comme à la maison» qu'elle reproduit et même amplifie à l'occasion de la récente extension de la boutique au sous-sol, aménagé comme un boudoir intime avec l'aide du duo de l'atelierJEM.Prelude to his next New York address, in a Frenchie spirit, of race…

6/10

Camille Omerin, the rooted

Sophie Boussahba

Camille Omerin likes to give thanks.To his father and his grandfather, tutelary figures which transmitted his mind to undertake him.To his mother who breathed her aesthetic sense and his taste.To luxury houses where she learned to develop.“It was anchored in me, I always knew that I had to create, the name house father won, and I started.» D'abord avec des collections de mode en 2015, ultra-féminines, rehaussées de plumes et de fil lurex doré, ses signes distinctifs.Then, quickly, decorative proposals through collab 'with the interior redoubt and the publisher of ananbô wallpapers, before now deploying an overall art of living.Some unusual and nomadic pieces, and soon linen, ceramics, candles ... “Fashion, decoration, it's instinctive: these are materials, colors, shapes, details.» Nourrie de culture et d'éclectisme, Maison Père affirme son caractère, intemporel mais ni basique ni classique.And committed choices: short collections, preferring responsibility and quality to quantity, and actions with associations that awaken children to culture.A wide -open mind and look.

7/10

Emma François, the authentic

Louise Desnos

Alma est finalement un projet naturel», explique Emma François dans la cantine de ce nouveau concept-store marseillais ouvert fin 2019.With the Sessùn fashion house, the decoration has always been intrinsically linked, first to shops-since each is different with specially found objects-, then to know-how.“Six years ago, we created pop-ups of limited series objects. Toujours dans cet esprit de rareté non standardisée», insiste la créatrice, adepte des matières organiques et des couleurs douces.This southern cocoon, thought with the help of the architecture studio Marion Bernard and the creative agency Flirt Studio, is a white page, a breath of freedom in the face of the constraints of the seasons in the fashion sector. Ici, “il n'y a pas de règle», se réjouit l'équipe. Pour la sélection, Emma François a fait appel à la curatrice Emmanuelle Oddo, “la partenaire idéale». Entre elles s'établit“un échange permanent».A lot of wood and ceramics, raw materials, sublimated by the gesture of the artist's hand or the craftsman, but always utilitarian objects. “Nous sommes revendeurs d'artisanats, pas une galerie d'art contemporain», précise Emma François.She plans to edit her furniture pieces, welcome round tables, receive concerts in the basement, and initiate collaborations ... The soul of Sessùn is bubbling.

8/10

Valentine Gauthier, the idealist

Sophie Boussahba

Père pilote d'essai de Formule 1, mère formatrice de coureurs automobiles… Comment s'étonner que Valentine Gauthier vive pied au plancher avec des projets plein la tête ? “Je pense trop», confesse la lauréate du Festival international des jeunes créateurs de mode de Dinard de 2006.Solitaire by nature, Valentine likes the raw and deserted framework of her native garrigue.Creating, for her is to make the effort to go to others, to start a dialogue, to share and transmit emotions.It is in this spirit that she launched in 2007 the brand that bears her name, a mixture of natural raw materials and ultra-feminine details.In 2009, Valentine opened her first shop, which she embarked on pieces of furnished furniture to bring a soul instead.“Very quickly, I was asked to sell them.» Et voilà comment celle qui aime confronter sa vision de la société avec d'autres créateurs a développé une collection déco.Jusqu'à ouvrir une adresse dédiée en 2019, au nom d'Holism.Crockery, vases, jars, wooden tables ... Behind each object, there is a meeting with an artist, a creative approach that moved Valentine.“I never think of clothes and objects as well as products for sale.What interests me is sharing and emotion.» Son rêve ? Ouvrir un lieu où l'on pourrait aussi venir se restaurer, pour prolonger l'échange.

9/10

Laurence Mahéo, the lover

Sophie Boussahba

It is by trying to have her manuscript published in different publishers that she was obvious: she would never be completely free to choose the content, even less the color of the container. Son “Chabadabada», elle le rêvait rose pétard, avec une tranche dorée, et le texte sur son histoire d'amour entièrement conservé.She therefore created La Prestic Ouiston editions. Et pourquoi ne pas produire également quelques artistes indépendantes ? Une sorte de “galerie germanopratine où ces femmes auraient de l'espace et une carte blanche», explique Laurence Mahéo.For the moment there are three of them to meet around it: the colors in the ceramic of Stéphanie Bonvicini, impertinent;The embroidered paintings of Audrey Demarre, touching;And the drawings of Laurence Kiberlain, who has already accompanied him for 12 years on the reasons for Prestic Ouiston.Of the irreverent creation which spins the story that has always told this fashion house. “J'ai besoin de couleur depuis l'enfance», explique Laurence Mahéo.Whether on a dress, a lamp or a book."We have created since the start of the lighting, cushions, bed linen or plaids," she adds.And I would also like to create furniture.» Un électron libre.

10/10

India Mahdavi, the storyteller

Damien Grenon

Accoudée au tabouret “Pico» créé pour cette nouvelle collaboration, India Mahdavi a des airs de reine.Normal for the one who celebrates the 20th anniversary of creating her house.Twenty years having fun with the chromatic palette.This is what convinced her to go back on the adventure: “With the strike force of Monoprix, I can share the color with the greatest number.» Mais aussi le partenariat de Monoprix avec Creative Handicrafts, une entreprise sociale qui forme les femmes des bidonvilles de Bombay à la fabrication de produits textiles.Each season, a collection is entrusted to them and, for the summer of 2020, it is that of this collaboration, on sale on May 18."We can't wear my first name without having a strong attachment to this country," smiles the designer.India amazes me.And I thought of her when I drew the patterns of this collection.» En réfléchissant à “l'été», India Mahdavi a immédiatement pensé aux rayures. “Je suis venue donner des distorsions à ces lignes pour les rendre pop» explique-t-elle.Wave waves that surge on kaftans, shirts, but also dishes and shoes: “Everything started from this pattern and the houses followed those of fashion.» Ambiance de l'Inde glamour des années 70 avec des robes amples qui ne touchent pas la peau et des turbans pour y enfermer ses cheveux, “des vêtements confortables pour faciliter la vie des femmes» conclut-elle.If we all dreamed of having our sense of style, it will now be possible to go out dressed in India Mahdavi.

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